Daniel och de små tomtarna

De små grodorna är lustiga att se. Really.

Skip to: Content | Sidebar | Footer

Aldrig mera Tre!

13 juli, 2008 (05:02) | Daniel | Av: MaxH

För ett par månader sedan ville jag köpa en ny mobiltelefon och eftersom en vän har operatören Tre, och hållit fast vid dem ett tag, tänkte jag att jag kan ‘testa’ dem. Hur man nu kan testa genom att binda upp sig med ett avtal. I vilket fall har jag varit ganska nyfiken på dem som företag, lite underdog med en profil som, tja, innovativa med nya tjänster och riktade mot unga. Jag hade sedan ett tag redan bestämt mig att köpa en SonyEricsson W890i och efter ett tag såg jag att de körde en drive där man fick med 8Gb minneskort. Eftersom jag hade vant mig vid stort utrymme på min förra så lät det bra.

Nu kan jag med säkerhet säga att det finns INGENTING positivt med operatören Tre. Jag kommer framför allt ALDRIG MER KÖPA EN MOBILTELEFON genom dem och troligen aldrig heller förlänga avtalet med dem.

Visst, jag kan ta att säljaren lurade på mig saker som jag betalar mer för än vad jag ville ha. Jag kan också ta att jag kommer få göra det under nästkommande femton månader, att ta den bakifrån är standard när man pratar med säljare som går på provision. BOHICA. Däremot har jag svårt med över hur tafflig säljaren hanterade mitt ärende, över hur kasst Planet3 fungerar när det gäller aktivera eller avaktivera tilläggstjänster (bra idé dock!) och över hur mycket de försämrar mobiltelefonen de säljer. Jag kommer att härda ut under mina arton månader, och eventuellt skicka in en noggran specifikation varför de suger, men sedan är det tack och hej.

Jag valde att ändå sortera mina tankar kring Tre, och här följer en slags specifikation.

1: Köpet.

A: Säljaren skulle ta hand om allting kring porteringen. När cirka två veckor hade gått efter köpet och datumet kom när porteringen av mitt nummer skulle ha skett hände absolut ingenting och jag fick ta itu med saken själv istället. Med ytterligare två veckors fördröjning och extra kostnader som följd.

B: Jag tog ett avtal kallat 3bombem 299 som innebär att jag betalar 299:- månaden och får ringa, sms/mms:a eller utnyttja tjänster för hela månadsbeloppet. Detta gäller dock INTE datatrafik (alltså om man surfar på telefonen), något jag gör ganska frekvent. Okej, inget fel av dem, men i min mening borde de ha framgått tydligare, idag använder man datatrafik mer och mer även genom mobilen.

C: Han lovade att skicka med ett nyckelband. Trots detta fick vi gå tillbaka och hämta det, vilket visar hur många bollar han kunde hålla i luften. (jaja, jag samlar liksom ba!)

2: Efter köpet

A: I tjänsten skulle det också vara aktiverad en tilläggstjänst som kallas ‘SMS Bomben’, att alltså kunna skicka oändligt med sms per månad för 99:-/månaden. Denna tjänst var INTE aktiverad och enligt kundtjänsts förklaring var det att det antagligen ligger någon spärr mot SMS Bomben, med anledning att jag hade 1000 gratis sms/mms med anledning till att jag valde autogiro. ‘Antagligen’, de visste inte själva alltså . Jag har dock för mig att jag valde det någon vecka efter köpet och om det är så går det inte riktigt ihop.

B: Kort efter köpet hade Tre en annan drive med anledning av de firade fem år, som innebar att surfa gratis tom maj ut om man anmälde sig för tjänsten Fri Surf (egentligen kostar det 99:-/månaden). Givetvis anmälde jag det, och surfade satan, och såg till att lägga in en påminnelse för att säga upp det i tid. När det var dags försökte jag att flertalet gånger avanmäla tjänsten genom att surfa in på Planet3 på telefonen (det är gratis att surfa där förresten). Efter att ha försökt 5-8 gånger gånger under ett par tre dagar, det slutade med att jag ringde in till kundtjänst, där de visserligen var trevliga men inte riktigt ville tro mig. Och då fick jag också reda på att det var 30 dagars uppsägningstid på tjänsten. Tack?

C: Väljer man att INTE abbonera på ‘Fri Surf’ kostar det 10:-/Mb. Detta är inte operatörspecifikt, det kostar sjukt mycket att surfa på nallen.

D: Den totala kostnaden blev mycket högre än vad jag hade tänkt mig. Inget fel är gjort av säljaren på denna punkt, utan han gjorde nog ett bra jobb på den punkten. 299:- för samtal jag inte gör av med, 60:- försäkring, och eventuellt en hundring till för SMSBomben / Fri Surf.

E: Detta är inte riktigt klargjort då det var lite krångligt förklarat. Som jag förstod det så måste betalningen för ‘Fri Surf’ läggas ovanpå dessa 299:-, om jag inte nyttjat så pass lite att det är kvar 99:-. Eh… uhm. detta ska kollas upp.

3: Telefonen

Telefonen man köper är brandad, vilket betyder att de har lagt in sin egna mjukvara i telefonen. Ungefär som om någon skulle byta ut ditt windows mot deras egna version. Detta innebär att:

A: Det finns massa jättenyttiga genvägar överallt till deras tjänster som man inte behöver. Jag pratar om menyval och genvägar till deras program av Hotmail och MSN, till Planet3 och eXplore, nerladdning av spel, teman, ringsignaler… (behöver jag fortsätta?)

B: Telefonen är STÄNDIGT uppkopplad mot internet. Vad den gör vet inte ens kundtjänst, ‘det är för att planet3 ska funka’ eller liknande sa dem.

C: Telefonen är fruktansvärt slö eftersom det är nått program som ständigt pratar med nån på internet.

D: Ibland gick det inte heller att surfa på internet eftersom ‘linjen var upptagen’ av det där programmet. Tjänster som TrackID (man spelar in en snutt av en låt och får reda på vade den heter) blev värdelösa eftersom låten är över när det väl fungerar.

E: Telefonen är väldigt buggig och eftersom det inte finns någon ny tre-programvara var det inget man kunde göra. Den kunde lätt hänga sig och/eller starta om 5-10 gånger per vecka, eller bara bete sig underligt (som att vägra gå in i kameraläge). Tre månader efter köpet ringde en säljare till mig som ville sälja mobilt bredband, jag fick då reda på att det kommer en Tre-uppdatering om ca en månad till min mobil. Tack?

F: Det finns dock företag som man, mot betalning, tar bort det och/eller låser upp telefonen så den går att använda mot andra operatörer med. Efter samtal med kundtjänst fick jag reda på att jag visserligen får göra det, men då ger dem ingen garanti längre utan jag måste själv skicka in min telefon till SonyEricsson om det är något fel. Trots att det är min egna telefon så får jag alltså inte göra som jag vill med den.

Det finns förresten en positiv sak med Tre. Kort kö i kundtjänst och de är trevliga. Resten är i någon av fyra nyanser av skit.

Kommentarer

Kommentar av Oj, stackare… Jag lider med dig.!
Skrevs 13 Jul 2008, 22:41

Oj, stackare… Jag lider med dig.!

Skriv en kommentar