Daniel och de små tomtarna

De små grodorna är lustiga att se. Really.

Skip to: Content | Sidebar | Footer

Första inlägget, förvirringen är total.

5 november, 2008 (19:02) | Okategoriserade | Av: MaxH

Okej, jag har fallerat den första veckan av c-uppsatsen. Trots att jag hade ett mycket bra möte med handledaren Christer I tisdags kom hela världen i vägen resten av veckan, jag fick inte mycket gjort alls när det gäller c-uppsatsen. Det första jag måste göra är ett GANTT-schema för att få koll på situationen. Christer verkar lite förvirrad men bra och jag känner att jag har fullt stöd av honom på detta – men jag måste MÅSTE ta till vara.

Jag har snokat efter litteratur och även mailat DICE. Litteratur finns det inte mycket, men fick ett tips från Magnus Hoppe för att rama in ämnet, (Richard Normann (2001), När kartan förändrar affärslandskapet), och från Christer fick jag tips om Chesbrough (2003) Open Innovation. Den senare hade inte MdH-biblioteket vilket jag tycker känns konstigt då känns som om det är något som dem borde ha. Har dock fjärrlånat och får väl se när den kommer. Den första har dem dock och är reserverad åt mig. Christer mindes förresten att det finns en doktorsavhandling som berör kulturskillnader som finns på olika spelservrar och det vore trevligt att få tag på den och läsa den, även om den kanske inte direkt har med min fråga att göra.

DICE svarade (efter typ 10 dagar) att de inte hade en aning någon slags vetenskap I detta, och hänvisade mig till organisationen Dataspelsbranschen. Ett första svar var att de inte HELLER har en så mycket koll på läget kring detta. Däremot hade Dataspelsbranschen många länkar till (svenska) företag som man kan höra av sig till. Det kanske blir så I framtiden, det är ju tänkt att jag skall intervjua en del också.

Förutom det så är det databaser som gäller att titta i, något som tyvärr inte gjorts än.

Ett annat problem är att forskningsfrågan måste specificeras, och för att det skall ske måste fenomenet också ges ett begrepp. I mötet med Christer pratade vi och det blev lite att frågan gled lite, till att handla om Spelutvecklarnas motiv och amatörutvecklarnas motiv.

Skriv en kommentar