Daniel och de små tomtarna

De små grodorna är lustiga att se. Really.

Skip to: Content | Sidebar | Footer

Mellanlägesrapport 1

18 november, 2008 (22:19) | Okategoriserade | Av: MaxH

Fråga
Frågorna är fortfarande inte så specifika som jag hade tänkt mig men jag har just nu något sånär konkret så att det går att skriva ner. Tidigare tror jag att det närmaste jag kommit var det jag av en slump skrev i min blogg, ”Om varför dom kommer till, om varför de är/inte är möjliga att göra och om varför de spelas. ” När jag skrev inledningen till uppsatsen skrev jag en variant på nedanstående frågor och jag tror inte riktigt jag kommer närmare, just nu i alla fall. Det skulle vara om man ska kolla på vad amatörutvecklare också vill ha i ett spel om de får välja, men här blir det lite motsägelsefullt. Amatörutvecklare brukar välja spel att göra modifikationer till efter att det släppts, just därför att det har goda egenskaper.

Frågorna, som de är just nu:

Var får amatörutvecklare sin motivation ifrån till att lägga ner tid, energi och ibland pengar, för att göra gratis speltillägg?
Varför eller varför inte väljer företag att ha amatörutvecklade tillägg, och hur påverkar det spelarna?

Teori

Jag har en hel del teori att läsa på. Har hittat en del böcker kring Open Innovation och liknande samt en del arbeten som behandlar just speltillägg. Jag har fått kontakt med en person som är doktorand i spel på BTH där det kan gå att fiska lite mer.

Emperi
Min egen warstory är skriven men skall gås så klart korrläsas etc. Intervjuer har ännu inte startats upp men skall göras. Jag känner att jag måste ha nån slags ‘mall’ att, tja, kanske inte gå efter, men att ha det som backup utifall intervjun har en tendens att bli fåordig.

Slutsats

Det stora just nu är att läsa in teorin och att planera inför intervjuerna. Utöver det känner jag att jag måste göra en mindmap över hur upplägget på uppsatsen skall se ut.

Skriv en kommentar