Daniel och de små tomtarna

De små grodorna är lustiga att se. Really.

Skip to: Content | Sidebar | Footer

comhem, kom bort, igen

20 februari, 2009 (13:17) | Daniel, Film/TV/Radio | Av: MaxH

För två dagar sedan blev jag kund hos comhem. Bakgrunden till det är att jag saknar Discovery-kanalerna oerhört mycket, samt att jag också är intresserad av att kunna se Formel 1-loppen när de kör, även om internet erbjuder dem strax efteråt. Jag har funderat ganska länge samt undersökt saken. För att få det som jag vill måste jag ta ett abonnemang på comhem kallat 8 Favoriter för 159:-/månaden. För att få Viasat Motor-kanalen, som sänder Formel 1-loppen måste jag också köpa ett paket kallat Viasat Sport för ytterligare en hundring i månaden och får då tre kanaler, varav jag är totalt ointresserad av de andra två. Vem fan bryr sig om svettig idrott? Riktig sport luktar bensin! ;) Till detta är det en (ganska införd) kortavgift på 360:-/ år och är bunden till abonnemanget i 12 månader, även till extrapaketet om jag väljer ta det. Just nu har de också ett erbjudande där man får alla kanaler för 99:-/månaden i tre månader, men det hemliga var att man är bunden till det också, alltså är det 15 månaders bindningstid. Uppsägningstiden är dessutom tre månader, tror det var samma sak vid flytt. Det enda postitiva var att om man flyttar till ett icke-comhem-hus så delar man på återstående bindningstidens betalningar (men så klart inte kortavgiften).

Jag grunnade en hel del på de skittaskiga vilkoren samt den idiotiska och snikiga betalningsmodellen och jag har insett att jag måste bli kund hos just comhem för att få det som jag vill. Det finns inga mellanlägen, det finns inga alternativ, monopolet är totalt här. Så jag slog till här om dagen på Expert, då jag fick ett bra erbjudande där jag fick en PVR-box (hårddiskinspelning) för 300:- mot att jag antog erbjudandet om alla kanaler i tre månader får 99:-/månaden. Den enda hake jag hade för det var att jag kunde säga till nu vad jag ville ha efter de tre månaderna, så jag inte glömmer av det hela och de 3 månader hinner gå ut och man sedan sitter fast med Large-abonnemanget i 12 månader, som var bindningstiden. Expert-försäljaren sa att det gick om man loggade in på comhem.se.

Boxen är jag mycket nöjd med. Picture in picture och inspelning / pausa och spola i livesändningar. Kul leksak. Men sen det andra, jag loggade in och ser bara hur jag kan beställa ytterligare tjänster. Dessutom står det att jag har 12 månader kvar på mitt Large-abonnemang. Med en suck tar jag telefonen och ringer deras kundtjänst. Slår in mitt ‘personnummer för snabbare kunna hjälpa dig’ och blir sedan kopplad till en riktigt människa. Personen i kundtjänst frågar först om comhemkombortmitt personnummer och berättar sedan trevligt att det är bättre om han byter åt mig, men jag säger att jag dels inte är säker över vilka kanaler jag vill ha till mitt 8 Favoriter-abbonemang och dels inte är helt hundra på att det är 8 Favoriter jag vill ha. Kort sagt, jag vill kunna göra det själv senare och vill bara veta var och hur jag gör, visa mig är du snäll. Han saknar något slags lösenord och ber mig ringa nästa dag. Fine. Notera förresten att det står 12 månader kvar på mitt L-abonnemang…

Jag ringer nästa dag. Knappar in personnummer igen, blir kopplad till en människa. Personen ber om personnummer igen. ‘Det är bättre jag gör det åt dig‘ och jag förklarar att jag inte vill det. Då måste de koppla mig till någon annan avdelning och jag får vänta i typ en minut med kopplingssignaler i örat, efter jag får ett automatiskt meddelande om att det är många som ringer, försök senare, och roboten lägger på i örat på mig. Wth?! Jag ringer upp igen. Knappar in personnummer igen, blir kopplad till en människa igen. Denna skånska förvirrade personen ber mig om personnummer igen. ‘Det är bättre jag gör det åt digigen (nästan lite trigger happy är hon också) och jag förklarar igen att jag inte vill det. ‘Då måste jag höra med en annan avdelning, kan du vänta‘? Jag väntar en lite mindre evighet. ‘Jag har inte glömt av dig, jag är i kö till den andra avdelningen‘. Efter ytterligare en stund kommer den förvirrade skånskan tillbaka och frågar mig efter mitt personnummer (igen) och efter mitt lösenord för att logga in på comhem.se.

Här tar det stopp för mig, igen. Jag lämnar inte ut mitt lösenord (av uppenbara jävla skäl som de också borde fatta) och ber om direktnummer till den där avdelningen och får ett rigid ”Nej.” till svar utan ytterligare förklaring. Hon förklarar att de säger (igen) att det är bättre de byter abonnemang till 8 Favoriter åt mig, och jag kan sedan på webbsidan bestämma vilka kanaler jag vill ha. Fine, whatever tänker jag, och förbannar redan comhems kundtjänst. Och nu när jag tänker efter lite drar jag mig till minnes att comhems kundtjänst fick nått slags pris, eller hamnade i alla fall i toppen, över minst nöjda kunder. I take the defeat in ze r00f och antar att försäljaren ljög/var fel informerad om detaljen, och får helt enkel ringa comhem när jag utvärderat läget över kanalerna.

Vad har jag gett mig in på under nästa 15 månader?

Tillägg: Hade missat det, men såg precis att de tar 35:- om man väljer att ha pappersfaktura. Varför är jag inte förvånad?

Kommentarer

Kommentar av hahaha, du har iaf inte Bredband2 där man måste väntar 30+ minuter får att komma fram till kundtjänst. Om du inte direkt får ett ”det är många som ringer just nu”.
Skrevs 20 Feb 2009, 13:27

hahaha, du har iaf inte Bredband2 där man måste väntar 30+ minuter får att komma fram till kundtjänst. Om du inte direkt får ett ”det är många som ringer just nu”.

Kommentar av Monopol är alltid bra.
Skrevs 20 Feb 2009, 13:31

Monopol är alltid bra.

Pingback från […] i ett onödig stor kostnad på grund av min egen glömska ringde jag nu till Com Hem och försökte lösa den här jäkla soppan. Jag låtsades dock att jag inte ringt förut för att få se om jag skulle få mer roliga svar. […]
Skrevs 06 Mar 2009, 13:40

[…] i ett onödig stor kostnad på grund av min egen glömska ringde jag nu till Com Hem och försökte lösa den här jäkla soppan. Jag låtsades dock att jag inte ringt förut för att få se om jag skulle få mer roliga svar. […]

Pingback från […] ni vet har jag en allergi mot när byråkratin bestämmer över logiken (mer, mer) och tyvärr finns det ingen bra kur mot denna sjukdom. Well, här är […]
Skrevs 18 Apr 2009, 23:54

[…] ni vet har jag en allergi mot när byråkratin bestämmer över logiken (mer, mer) och tyvärr finns det ingen bra kur mot denna sjukdom. Well, här är […]

Kommentar av Skälet till att du får lov att upprepa ditt personnummer är följande: den du kommer till sitter inte på Com Hem. De sitter på ett callcenterföretag som inte är anslutna till den där superba funktionen att få upp ditt personnummer på dataskärme
Skrevs 22 Aug 2009, 11:30

Skälet till att du får lov att upprepa ditt personnummer är följande: den du kommer till sitter inte på Com Hem. De sitter på ett callcenterföretag som inte är anslutna till den där superba funktionen att få upp ditt personnummer på dataskärmen. Det suger!
Att du sedan får veta att det är enklare att personen du talar med ändrar ditt ab. när du byter från Large till 8 Favoriter beror på att det är en så kallad ”nedgradering” och sådana kan du som kund inte tillåtas göra alldeles själv. Den funktionen finns inte ens på Mina sidor.

Kommentar av Lupa: Det må vara förklaringar, men det ursäktar ingenting. Att de tekniska systemen bakom begränsade fick jag redan känslan av, men personalen kan inte hantera kunderna heller… alls (inte heller när man ger förbättringsförslag). Det gör inte
Skrevs 23 Aug 2009, 22:59

Lupa: Det må vara förklaringar, men det ursäktar ingenting. Att de tekniska systemen bakom begränsade fick jag redan känslan av, men personalen kan inte hantera kunderna heller… alls (inte heller när man ger förbättringsförslag). Det gör inte saken bättre.

Gör om, gör rätt!

Skriv en kommentar