comhem, kom bort, igen

20 februari, 2009 (13:17) | Daniel, Film/TV/Radio | Av: MaxH

Fr tv dagar sedan blev jag kund hos comhem. Bakgrunden till det r att jag saknar Discovery-kanalerna oerhrt mycket, samt att jag ocks r intresserad av att kunna se Formel 1-loppen nr de kr, ven om internet erbjuder dem strax eftert. Jag har funderat ganska lnge samt underskt saken. Fr att f det som jag vill mste jag ta ett abonnemang p comhem kallat 8 Favoriter fr 159:-/mnaden. Fr att f Viasat Motor-kanalen, som snder Formel 1-loppen mste jag ocks kpa ett paket kallat Viasat Sport fr ytterligare en hundring i mnaden och fr d tre kanaler, varav jag r totalt ointresserad av de andra tv. Vem fan bryr sig om svettig idrott? Riktig sport luktar bensin! ;) Till detta r det en (ganska infrd) kortavgift p 360:-/ r och r bunden till abonnemanget i 12 mnader, ven till extrapaketet om jag vljer ta det. Just nu har de ocks ett erbjudande dr man fr alla kanaler fr 99:-/mnaden i tre mnader, men det hemliga var att man r bunden till det ocks, allts r det 15 mnaders bindningstid. Uppsgningstiden r dessutom tre mnader, tror det var samma sak vid flytt. Det enda postitiva var att om man flyttar till ett icke-comhem-hus s delar man p terstende bindningstidens betalningar (men s klart inte kortavgiften).

Jag grunnade en hel del p de skittaskiga vilkoren samt den idiotiska och snikiga betalningsmodellen och jag har insett att jag mste bli kund hos just comhem fr att f det som jag vill. Det finns inga mellanlgen, det finns inga alternativ, monopolet r totalt hr. S jag slog till hr om dagen p Expert, d jag fick ett bra erbjudande dr jag fick en PVR-box (hrddiskinspelning) fr 300:- mot att jag antog erbjudandet om alla kanaler i tre mnader fr 99:-/mnaden. Den enda hake jag hade fr det var att jag kunde sga till nu vad jag ville ha efter de tre mnaderna, s jag inte glmmer av det hela och de 3 mnader hinner g ut och man sedan sitter fast med Large-abonnemanget i 12 mnader, som var bindningstiden. Expert-frsljaren sa att det gick om man loggade in p comhem.se.

Boxen r jag mycket njd med. Picture in picture och inspelning / pausa och spola i livesndningar. Kul leksak. Men sen det andra, jag loggade in och ser bara hur jag kan bestlla ytterligare tjnster. Dessutom str det att jag har 12 mnader kvar p mitt Large-abonnemang. Med en suck tar jag telefonen och ringer deras kundtjnst. Slr in mitt ’personnummer fr snabbare kunna hjlpa dig’ och blir sedan kopplad till en riktigt mnniska. Personen i kundtjnst frgar frst om comhemkombortmitt personnummer och berttar sedan trevligt att det r bttre om han byter t mig, men jag sger att jag dels inte r sker ver vilka kanaler jag vill ha till mitt 8 Favoriter-abbonemang och dels inte r helt hundra p att det r 8 Favoriter jag vill ha. Kort sagt, jag vill kunna gra det sjlv senare och vill bara veta var och hur jag gr, visa mig r du snll. Han saknar ngot slags lsenord och ber mig ringa nsta dag. Fine. Notera frresten att det str 12 mnader kvar p mitt L-abonnemang…

Jag ringer nsta dag. Knappar in personnummer igen, blir kopplad till en mnniska. Personen ber om personnummer igen. ’Det r bttre jag gr det t dig’ och jag frklarar att jag inte vill det. D mste de koppla mig till ngon annan avdelning och jag fr vnta i typ en minut med kopplingssignaler i rat, efter jag fr ett automatiskt meddelande om att det r mnga som ringer, frsk senare, och roboten lgger p i rat p mig. Wth?! Jag ringer upp igen. Knappar in personnummer igen, blir kopplad till en mnniska igen. Denna sknska frvirrade personen ber mig om personnummer igen. ’Det r bttre jag gr det t digigen (nstan lite trigger happy r hon ocks) och jag frklarar igen att jag inte vill det. ’D mste jag hra med en annan avdelning, kan du vnta’? Jag vntar en lite mindre evighet. ’Jag har inte glmt av dig, jag r i k till den andra avdelningen’. Efter ytterligare en stund kommer den frvirrade sknskan tillbaka och frgar mig efter mitt personnummer (igen) och efter mitt lsenord fr att logga in p comhem.se.

Hr tar det stopp fr mig, igen. Jag lmnar inte ut mitt lsenord (av uppenbara jvla skl som de ocks borde fatta) och ber om direktnummer till den dr avdelningen och fr ett rigid ”Nej.” till svar utan ytterligare frklaring. Hon frklarar att de sger (igen) att det r bttre de byter abonnemang till 8 Favoriter t mig, och jag kan sedan p webbsidan bestmma vilka kanaler jag vill ha. Fine, whatever tnker jag, och frbannar redan comhems kundtjnst. Och nu nr jag tnker efter lite drar jag mig till minnes att comhems kundtjnst fick ntt slags pris, eller hamnade i alla fall i toppen, ver minst njda kunder. I take the defeat in ze r00f och antar att frsljaren ljg/var fel informerad om detaljen, och fr helt enkel ringa comhem nr jag utvrderat lget ver kanalerna.

Vad har jag gett mig in p under nsta 15 mnader?

Tillgg: Hade missat det, men sg precis att de tar 35:- om man vljer att ha pappersfaktura. Varfr r jag inte frvnad?

Kommentarer

Kommentar av
Skrevs 2009-02-20

hahaha, du har iaf inte Bredband2 dr man mste vntar 30+ minuter fr att komma fram till kundtjnst. Om du inte direkt fr ett ”det r mnga som ringer just nu”.

Kommentar av
Skrevs 2009-02-20

Monopol r alltid bra.

Pingback från
Skrevs 2009-03-06

[…] i ett ondig stor kostnad p grund av min egen glmska ringde jag nu till Com Hem och frskte lsa den hr jkla soppan. Jag ltsades dock att jag inte ringt frut fr att f se om jag skulle f mer roliga svar. […]

Pingback från
Skrevs 2009-04-18

[…] ni vet har jag en allergi mot nr byrkratin bestmmer ver logiken (mer, mer) och tyvrr finns det ingen bra kur mot denna sjukdom. Well, hr r […]

Kommentar av
Skrevs 2009-08-22

Sklet till att du fr lov att upprepa ditt personnummer r fljande: den du kommer till sitter inte p Com Hem. De sitter p ett callcenterfretag som inte r anslutna till den dr superba funktionen att f upp ditt personnummer p dataskrmen. Det suger!
Att du sedan fr veta att det r enklare att personen du talar med ndrar ditt ab. nr du byter frn Large till 8 Favoriter beror p att det r en s kallad ”nedgradering” och sdana kan du som kund inte tilltas gra alldeles sjlv. Den funktionen finns inte ens p Mina sidor.

Kommentar av
Skrevs 2009-08-23

Lupa: Det m vara frklaringar, men det ursktar ingenting. Att de tekniska systemen bakom begrnsade fick jag redan knslan av, men personalen kan inte hantera kunderna heller… alls (inte heller nr man ger frbttringsfrslag). Det gr inte saken bttre.

Gr om, gr rtt!

Skriv en kommentar