…och de gr det nu heller!

18 april, 2009 (13:53) | Politik | Av: MaxH

Oscar Swartz skrev precis ett inlgg med en kort historisk tillbakablick om varfr vi har varit en ledande IT-nation, som nu hller p att urholkas. Jag fastnar speciellt fr ett stycke han skriver.

Faktum r att ngra av Sveriges frmsta entreprenrer just blivit dmda till fngelse. De har skapat ngot stort: En community som attraherar mngder av mnniskor som vill dela med sig av digital information. Alla kunde ha gjort detta. Skivbolag, Hollywood, avdankade popstjrnor, ja vem som helst. Det gjorde de inte.

Precis, de gjorde det inte.

Det pminner mig en dokumentr om internet jag sg fr ngra r sedan, dr de pratar en miljonr som tjnat pengar p att slja porr p internet. Hans koncept var enkelt, han anordnar en fest, ser festen med sprit och lter folk knulla medan han filmar det. Sen sljer han filmerna p ntet. Om nn tjej kom och klagade eftert fick hon nn hundradollarlapp. Det intressanta och insiktsfulla som porrkillen sa var att mnga sger att de nskar de sjlva kommit p samma id som han, antagligen eftersom de ocks ville tjna ltta pengar i stora kvantiteter. Men porrkillen stllde sig frgande och jmfrde det med att det vore som att sga att de nskade att de hade brjat trna p golf samtidigt som Tiger Woods hade brjat.

Alla fr vi ider och det svra r inte att komma p dem, vi r alla ngorlunda kreativa. Skillnaden r att en del genomfr sina ider. Att vara ordd och vga genomfra ven de mest korkade ideer r sjlva konceptet bakom innovativt entrepenrskap! Det kan g t fanders. Det kan ocks g hur bra som helst. Du kanske kan frndra vrlden. Bakom varje lyckad affrsid ligger skert tio misslyckade.

Tiger Woods brjade vl spela golf fr att han gillade det, och fortsatte fr att han var bra p det. Jag kan sl vad om att han ngon gng bestmde sig att leva p sitt golfande, ven om det r ett ngot udda karrirsval. Porrkillen fick en (i min mening) rtt vrickad ide, och tjnar flis p det eftersom han gjorde verklighet av det. Upplevelseindustrin frsker nu med rttsliga tgrder tvinga oss att fortstta kpa deras produkter p plastbitar eftersom de r den affrsmodell de knner till. De inser inte att frndringar alltid kommer p nya och ovntade stt och att dessa mste man mta. Att ignorera dem och sedan skrika p hjlp och tyck synd om mig-rop fungerar inte i en marknadsvrld.

Men okej, mediaindustrin gjorde inget eget ’piratebay’, historien kan vi inte ndra p. Men varfr gr de det inte nu d? Jag bara frstr inte det. Jag frstr inte deras vertygelse om att ingenting frndras, jag frstr inte deras vertygelse om att marknadsmssiga frndringar mter man med piskor och lagar. Frklara det fr mig. Under tiden vntar jag p att deras advokatpengar ska ta slut s vi fr lugn och ro igen.

Frresten, p tal om upphovsrtt fick jag precis denna lnk, dr DN har en bild frn Peter Sundes digitalt utsnda presskonferens. Snygg bild och layout av nyheten. Min fundering r, precis som kommentaren dr under, vem ger upphovsrtten till den bilden? Inte lr det vara DN.se i alla fall, vilket gr det utmrkt att dra dem infr rtta fr upphovsrttsligt intrng.

Piratpartiet har i skrivande stund kat medlemsantalet med cirka 6500 personer p lite mer n ett dygn. Frra rekordet var vid TPB-razzian d nstan tusen personer blev medlemmar. Jag ser ett ljus i denna dimma.

Ja, jag har bytt tema p bloggen. Hittade ntligen ett som var bredare OCH hade en okej design. Jag antar att jag r krsen p mina krav.

Skriv en kommentar