Daniel och de små tomtarna

De små grodorna är lustiga att se. Really.

Skip to: Content | Sidebar | Footer

Dont mess with Texas, Västerås eller upphovsrätten

19 april, 2009 (21:50) | Daniel, Politik, Skola | Av: MaxH

PirateBay är så klart veckans snackis, utan tvivel, och det är så klart därför PiratPartiet fick ett rätt friskt uppsving av medlemmar. Sen kom en stor, av mig ogillad, kvällstidning och skrev om uppsvinget, vilket gjorde att det nu ökat lika mycket till. Även om jag tar den ökningen med en nypa salt på grund av tidningens populisminställning och äckliga retorik på löpsedlarna (som uppenbarligen fungerar på dess läsare), är det så klart ändå välkommet. Miljöpartiet försöker dissa PP också, på något märkligt sätt.

Men jag tänkte hålla mig ifrån TPB och PP i denna post, så bra gick det. Istället reagerade jag lite på denna nyhet. Samtidigt som jag läste den kom jag ihåg en föreläsning då läraren tog ett rätt underbart exempel. Delstaten Texas i ett stort land hade problem med nedskräpning längs med bilvägarna och skulle satsa på en kampanj. Inför kampanjen gjorde de en undersökning om vilka det var som skräpade ner, för att sedan rikta kampanjen mot just dem. De kom fram till att det var den lägre inkomstklassen som ofta körde pickups, ”white trash” nämde läraren. Såna där tuffa nissar som inte bryr sig speciellt mycket om miljön.

Jag kan erkänna att jag inte hade nått riktigt bra grepp för kampanjen när jag satt där och lyssande på läraren. När han sedan berättade den tyckte jag den var smått genialisk. Den heter ”Don’t mess with Texas” och har just sån där tuff macho attityd. Ni kan se exempel på reklamfilmerna här, se speciellt den med Ed ‘To Tall’ Jones och Randy White (längst upp till höger) och den andra med Mike Williams (nere till vänster). Att de har kändisar med sig gör ju också sitt så klart.

Med den reflektionen kan jag inte direkt känna att det Park och Idrott försöker göra genom att inte städa kommer att fungera, även om det är hedervärt och väcker eftertanke. Däremot kommer de fyllefjortisar som faktiskt skräpar ner efter sig på nätterna knappast bry sig. En målgruppsanpassad kampanj vore nog ganska mycket bättre – just nu består den av två artiklar i den lokala blaskan som, jag gissar, har mest läsare över 30-strecket.

Skriv en kommentar