Swebuss 0.4 beta

17 maj, 2009 (14:29) | Daniel, Interwebben | Av: MaxH

En del fretag suger verkligen p att tnka utifrn kunden. Hr r historien om Swebuss express och centralstationer.

Resan var frn Nynshamn till Vsters, via Stockholm C. Jag ankom till Nynshamn 1130 och till Stockholm C vljer jag att ta det lngsammare pendeltget istllet fr en flygbuss. Dels eftersom priset r en tredjedel, men ocks fr att umgs med vnner som man spenderat evenemanget tillsammans med. Snacka skvaller och sdr. Det gr att jag anlnde till Stockholm C 1315.

Tyvrr gr tgen till Vsters sju minuter ver ojmna timmar, allts 1307, 1507, etc. Jag inser att jag kommer komma till Vsters efter 16. Har man brjat resan sju p morgonen r det inte lockande.

Efter ett tag kommer jag att tnka p Swebus. Jag kollar upp tidtabellen genom att surfa p mobilen, och det visar sig att det gr en buss 1340. Det rkade vara om tio minuter. Jag dubbelkollar och inser att jag kommer vara hemma en timma tidigare n om jag kommer tar tget, trots att det bara var en timmas restid gentemot bussens 90 minuter.

Jag stressar till cityterminalen, letar p tre tavlor vilken gate det r, och chansar till slut p en som rkar vara rtt. Precis innan jag ska kliva p bussen frgas de om min biljett medan sger att jag vill kpa en. Men det gr inte att kpa en biljett ombord p bussen (fast jag r sker att det gr att gra i Vsters)! Jag frgar om det inte gr att kpa via sms. Jag fr ett nej tillbaka, med en ton och blick att det fattar vl vem som helst. D jag verkligen vill med bussen frgar jag om det finns ntt annat stt att lsa detta, men fr ett tyvrr samtidigt som min ryggsck tas ur bagagefrrdet. Hr ngonstans brjar jag sucka t dagens eftersatta hjrnor i det tekniksamhlle vi lever i. Jag fr sympati frn i alla fall en av de anstllda.

Fr det frsta kan de uppgradera sina betalningsrutiner till en standard som till och med sveriges mest utskllda fretag har, SJ, men det skulle inte vara svrt att bli bttre och faktiskt erbjuda kp av biljetter via sms med.
I ett andra steg kan resecentrum och centralstationer som har flera frdstt inrtta en gemensam butik. Ibland vljer man inte att resa utifrn hur man reser, det viktigaste r nd att komma fram, dagens ventyr r ett praktexempel p det. Det kommer ge bttre utdelning om kunder slipper springa mellan olika butiker och jmfra avgngstider, ankomsttider och priser.

Tyvrr tror jag inte att det kommer hnda, men man kan ju hoppas. (Sen att SJ frsker med konceptbutiker r bara skrattretande. Ni sljer fortfarande bara biljetter, inte intrde till Spy Bar, Big Brother-DVD eller mobilabonnemang…)

Och frresten suger SonyEricsson fortfarande getpung. Detta r andra gngen jag skriver det hr inlgget eftersom den ville ta en ’paus’ nr den gick och hngde sig…

Skriv en kommentar