Daniel och de små tomtarna

De små grodorna är lustiga att se. Really.

Skip to: Content | Sidebar | Footer

Swebuss 0.4 beta

17 maj, 2009 (14:29) | Daniel, Interwebben | Av: MaxH

En del företag suger verkligen på att tänka utifrån kunden. Här är historien om Swebuss express och centralstationer.

Resan var från Nynäshamn till Västerås, via Stockholm C. Jag ankom till Nynäshamn 1130 och till Stockholm C väljer jag att ta det långsammare pendeltåget istället för en flygbuss. Dels eftersom priset är en tredjedel, men också för att umgås med vänner som man spenderat evenemanget tillsammans med. Snacka skvaller och sådär. Det gör att jag anlände till Stockholm C 1315.

Tyvärr går tågen till Västerås sju minuter över ojämna timmar, alltså 1307, 1507, etc. Jag inser att jag kommer komma till Västerås efter 16. Har man börjat resan sju på morgonen är det inte lockande.

Efter ett tag kommer jag att tänka på Swebus. Jag kollar upp tidtabellen genom att surfa på mobilen, och det visar sig att det går en buss 1340. Det råkade vara om tio minuter. Jag dubbelkollar och inser att jag kommer vara hemma en timma tidigare än om jag kommer tar tåget, trots att det bara var en timmas restid gentemot bussens 90 minuter.

Jag stressar till cityterminalen, letar på tre tavlor vilken gate det är, och chansar till slut på en som råkar vara rätt. Precis innan jag ska kliva på bussen frågas de om min biljett medan säger att jag vill köpa en. Men det går inte att köpa en biljett ombord på bussen (fast jag är säker att det går att göra i Västerås)! Jag frågar om det inte går att köpa via sms. Jag får ett nej tillbaka, med en ton och blick att det fattar väl vem som helst. Då jag verkligen vill med bussen frågar jag om det finns nått annat sätt att lösa detta, men får ett tyvärr samtidigt som min ryggsäck tas ur bagageförrådet. Här någonstans börjar jag sucka åt dagens eftersatta hjärnor i det tekniksamhälle vi lever i. Jag får sympati från i alla fall en av de anställda.

För det första kan de uppgradera sina betalningsrutiner till en standard som till och med sveriges mest utskällda företag har, SJ, men det skulle inte vara svårt att bli bättre och faktiskt erbjuda köp av biljetter via sms med.
I ett andra steg kan resecentrum och centralstationer som har flera färdsätt inrätta en gemensam butik. Ibland väljer man inte att resa utifrån hur man reser, det viktigaste är ändå att komma fram, dagens äventyr är ett praktexempel på det. Det kommer ge bättre utdelning om kunder slipper springa mellan olika butiker och jämföra avgångstider, ankomsttider och priser.

Tyvärr tror jag inte att det kommer hända, men man kan ju hoppas. (Sen att SJ försöker med konceptbutiker är bara skrattretande. Ni säljer fortfarande bara biljetter, inte inträde till Spy Bar, Big Brother-DVD eller mobilabonnemang…)

Och förresten suger SonyEricsson fortfarande getpung. Detta är andra gången jag skriver det här inlägget eftersom den ville ta en ‘paus’ när den gick och hängde sig…

Skriv en kommentar