Com Hem, kom bort, del tre (eller historien om hur HongKong konkurrerar ut Com Hem)

19 juni, 2009 (12:18) | Film/TV/Radio, Politik | Av: MaxH

Nr jag bestllde Com Hem digitalTV fick jag tre mnader med deras strsta abonnemang fr hundra spnn i mnaden. Nu nr tiden har gtt ut har jag abonnemanget 8 Favoriter som lter mig vlja tta nstan valfria kanaler frutom ngra grundkanaler. De grundkanalerna nstan alla som jag redan fr genom kabelTV, analogt. Frutom ngra stycken. Givetvis kan jag vlja till dem ur mina tta favoriter, men d blir jag ju liksom av med tv andra att vlja, och det knns rtt dumt att vlja dem om jag redan har dem. Kvaliten oroar mig inte alls, jag har en 15 r gammal Sony Trinitron tjockteve. Nu r det s som grdde p moset att s lnge digitalboxen r inkopplad (det fungerar inte ens att dra ut dess sladd allts) s kan jag inte titta p analoga kanaler p TV, boxen liksom tar ver alla kanaler. Tydligen r det en tevens fel, fick jag reda p senare, jag anser dock att det r boxens fel som inte speglar analoga signalen ocks.

I vilket fall, innan jag visste vad jag skulle gra t saken ringde jag till kundtjnsten p Com Hem. Jag antog att jag skulle f fga hjlp, men jag r lite naivt troende p mnskligheten. Det kan ju vara en instllning p boxen, som de borde knna till mycket bttre n jag.

S jag ringde.

Personen som svarade var fga intresserad av att hjlpa mig, vilket mrktes p instllningen. Jag frklarade mitt problem, och personen konstaterade mer eller mindre att det r som det r. Efter att jag frgade ver hur man kan lsa det kom svaret att det gr inte. Jag mste allts byta kablar om jag vill titta p en kanal jag inte har digitalt, men har analogt. Den ordiga personen kunde inte hjlpa mig insg jag. Mste ha haft ngot frflutet inom tullen kanske.

Eftersom frsta personen verkade ha tit sirap med sockrade bromsbelgg till frukost ringde jag upp kundtjnsten igen efter tv minuter. En mer vettig person svarade, lite mer vaken. Jag ltsas att jag ringer frsta gngen, frklarar mitt problem, varvid personen frklarar att det r tv olika system och att de inte kan gra ngot t det. Jag framhver att det r fullkomligt idiotiskt att jag mste byta kablar fr att zappa mellan kanaler jag redan har, och att kanaler man har p kabelTV borde automatiskt ing i ens digitala utbud med, just av detta sklet. terigen frklarar hon fr mig att det r tv olika system och att de inte kan gra ngot t det. Hon frklarar ocks att det kan ligga i TVn. Jag sger d att jag har ett frbttringsfrslag att ge, varvid personen IGEN frklarar att det r olika system och att de inte kan gra ngot t det. Hr ber jag henne inte frklara det igen fr mig d jag har hrt och frsttt det. Irritationen hos personen r mrkbar nu. Jag ber henne frmedla frbttringsfrslaget och lgger sedan p.

Senare fr jag tips av en kompis att kpa en splitter och lta antennkabeln g in till bde boxen och TVn. Det gick p 70:-, men det var i alla fall en lsning. Varfr fick jag inte det alternativet till lsning frn kundtjnstmedarbetarna?

Det gr inte. Fr helvete, er hjrna gr inte! Nsta gng jag ringer ska jag artigt frga varfr de r s jkla otrevliga i kundtjnst. Om de har idiotiska chefer, fr hjrntvtt eller om de bara anstller personer med lg IQ. Har de rd att utforma reklambrev s sprakande glada och positiva undrar jag varfr de r s jkla mentalt lsta p ”our way or highway”. Ibland nskar jag att jag inte vore s kreativ, inte hade lst inno-/entrepenrskap i skolan och hade en IQ p under 75. Dumma personer r ju lyckligare, sger vetenskapen.

Som en motpol till ovan historia kan jag bertta en bttre upplevelse och kanske Com Hem snappar upp det med. Den brjar som med att jag har kpt en ny mobiltelefon, HTC Magic (och den ger). Jag kpte den p tyska ebay, vilket ocks fick mig att se att det fanns billiga tillbehr, mest frn HongKong-fretag. I brjan av mnaden kpte jag sledes ett headset drifrn, fr fem spnn. Och 25 kronor i frakt, total kostnad 30:-. Man kan liksom chansa fr sna summor. Nvl, nr jag vl fick headsetet fungerade inte mikrofonen, och eftersom jag p fretagets sida sett om en rtt bra garanti p deras produkter s skickade jag ivg ett mail. Jag klistrar in dem.

Hello,

I bought a D032 adapter for my HTC Magic the 3rd of june this year, with Inv No 06948, and it turns out the microphone on it don’t work. Im a bit new to this, so please help me how we can solve this?

Regards,
Daniel Johansson

Och deras svar:

dear maxh
sorry for the problem.I think the item you got maybe a defective one.To save your loss,I would like to reship you a new headphone adapter tomorrow.You will get it within 1-2 weeks.Is that ok ?

rgd
tom

De r s artiga s man smller av. Han till och med frgar om det r okej att skicka en ny vara. Inga frgor om betalning, fraktkostnad eller nnting. Den gamla som r snder verkar jag kunna gra vad jag vill med, de vill inte ha tillbaka den. Dr har vi kundservice p riktigt.

Detta har gjort att jag bestllt ytterligare saker genom ebay frn Hong Kong, tex. skrmskydd och silikonfodral, totalt 70:- gick det p. Billigt, bra kundservice och bra garanti (nstan ”no question asked”)

Com Hem har ytterligare en gng bevisat att det r ett jvla skmt p kundhantering. Kan vi inte flytta Com Hem till HongKong? Snlla?

Kommentarer

Kommentar av
Skrevs 2009-07-23

Word! Utlandet _vet_ vad kundservice r… Svenska fretag har f***king ingen aning… (Brkar just med Tele2 om digitv som jag ska avsluta sista juli, thank gud!)

Skriv en kommentar