Daniel och de små tomtarna

De små grodorna är lustiga att se. Really.

Skip to: Content | Sidebar | Footer

Com Hem, kom bort, del tre (eller historien om hur HongKong konkurrerar ut Com Hem)

19 juni, 2009 (12:18) | Film/TV/Radio, Politik | Av: MaxH

När jag beställde Com Hem digitalTV fick jag tre månader med deras största abonnemang för hundra spänn i månaden. Nu när tiden har gått ut har jag abonnemanget 8 Favoriter som låter mig välja åtta nästan valfria kanaler förutom några grundkanaler. De grundkanalerna nästan alla som jag redan får genom kabelTV, analogt. Förutom några stycken. Givetvis kan jag välja till dem ur mina åtta favoriter, men då blir jag ju liksom av med två andra att välja, och det känns rätt dumt att välja dem om jag redan har dem. Kvaliten oroar mig inte alls, jag har en 15 år gammal Sony Trinitron tjockteve. Nu är det så som grädde på moset att så länge digitalboxen är inkopplad (det fungerar inte ens att dra ut dess sladd alltså) så kan jag inte titta på analoga kanaler på TV, boxen liksom tar över alla kanaler. Tydligen är det en tevens fel, fick jag reda på senare, jag anser dock att det är boxens fel som inte speglar analoga signalen också.

I vilket fall, innan jag visste vad jag skulle göra åt saken ringde jag till kundtjänsten på Com Hem. Jag antog att jag skulle få föga hjälp, men jag är lite naivt troende på mänskligheten. Det kan ju vara en inställning på boxen, som de borde känna till mycket bättre än jag.

Så jag ringde.

Personen som svarade var föga intresserad av att hjälpa mig, vilket märktes på inställningen. Jag förklarade mitt problem, och personen konstaterade mer eller mindre att det är som det är. Efter att jag frågade över hur man kan lösa det kom svaret att det går inte. Jag måste alltså byta kablar om jag vill titta på en kanal jag inte har digitalt, men har analogt. Den ordiga personen kunde inte hjälpa mig insåg jag. Måste ha haft något förflutet inom tullen kanske.

Eftersom första personen verkade ha ätit sirap med sockrade bromsbelägg till frukost ringde jag upp kundtjänsten igen efter två minuter. En mer vettig person svarade, lite mer vaken. Jag låtsas att jag ringer första gången, förklarar mitt problem, varvid personen förklarar att det är två olika system och att de inte kan göra något åt det. Jag framhäver att det är fullkomligt idiotiskt att jag måste byta kablar för att zappa mellan kanaler jag redan har, och att kanaler man har på kabelTV borde automatiskt ingå i ens digitala utbud med, just av detta skälet. Återigen förklarar hon för mig att det är två olika system och att de inte kan göra något åt det. Hon förklarar också att det kan ligga i TVn. Jag säger då att jag har ett förbättringsförslag att ge, varvid personen IGEN förklarar att det är olika system och att de inte kan göra något åt det. Här ber jag henne inte förklara det igen för mig då jag har hört och förstått det. Irritationen hos personen är märkbar nu. Jag ber henne förmedla förbättringsförslaget och lägger sedan på.

Senare får jag tips av en kompis att köpa en splitter och låta antennkabeln gå in till både boxen och TVn. Det gick på 70:-, men det var i alla fall en lösning. Varför fick jag inte det alternativet till lösning från kundtjänstmedarbetarna?

Det går inte. För helvete, er hjärna går inte! Nästa gång jag ringer ska jag artigt fråga varför de är så jäkla otrevliga i kundtjänst. Om de har idiotiska chefer, får hjärntvätt eller om de bara anställer personer med låg IQ. Har de råd att utforma reklambrev så sprakande glada och positiva undrar jag varför de är så jäkla mentalt låsta på ”our way or highway”. Ibland önskar jag att jag inte vore så kreativ, inte hade läst inno-/entrepenörskap i skolan och hade en IQ på under 75. Dumma personer är ju lyckligare, säger vetenskapen.

Som en motpol till ovan historia kan jag berätta en bättre upplevelse och kanske Com Hem snappar upp det med. Den börjar som med att jag har köpt en ny mobiltelefon, HTC Magic (och den äger). Jag köpte den på tyska ebay, vilket också fick mig att se att det fanns billiga tillbehör, mest från HongKong-företag. I början av månaden köpte jag således ett headset därifrån, för fem spänn. Och 25 kronor i frakt, total kostnad 30:-. Man kan liksom chansa för såna summor. Nåväl, när jag väl fick headsetet fungerade inte mikrofonen, och eftersom jag på företagets sida sett om en rätt bra garanti på deras produkter så skickade jag iväg ett mail. Jag klistrar in dem.

Hello,

I bought a D032 adapter for my HTC Magic the 3rd of june this year, with Inv No 06948, and it turns out the microphone on it don’t work. Im a bit new to this, so please help me how we can solve this?

Regards,
Daniel Johansson

Och deras svar:

dear maxh
sorry for the problem.I think the item you got maybe a defective one.To save your loss,I would like to reship you a new headphone adapter tomorrow.You will get it within 1-2 weeks.Is that ok ?

rgd
tom

De är så artiga så man smäller av. Han till och med frågar om det är okej att skicka en ny vara. Inga frågor om betalning, fraktkostnad eller nånting. Den gamla som är sönder verkar jag kunna göra vad jag vill med, de vill inte ha tillbaka den. Där har vi kundservice på riktigt.

Detta har gjort att jag beställt ytterligare saker genom ebay från Hong Kong, tex. skärmskydd och silikonfodral, totalt 70:- gick det på. Billigt, bra kundservice och bra garanti (nästan ”no question asked”)

Com Hem har ytterligare en gång bevisat att det är ett jävla skämt på kundhantering. Kan vi inte flytta Com Hem till HongKong? Snälla?

Kommentarer

Kommentar av Word! Utlandet _vet_ vad kundservice är… Svenska företag har f***king ingen aning… (Bråkar just med Tele2 om digitv som jag ska avsluta sista juli, thank gud!)
Skrevs 23 Jul 2009, 22:31

Word! Utlandet _vet_ vad kundservice är… Svenska företag har f***king ingen aning… (Bråkar just med Tele2 om digitv som jag ska avsluta sista juli, thank gud!)

Skriv en kommentar