Svenskt fretagsamhet har massor att lra

24 juli, 2010 (22:12) | Daniel, Elektronik, Interwebben | Av: MaxH

Jag har ju handlat en hel del tekniskt skrot p senare tid frn eBay och andra Hongkong-baserade webbutiker, och man mrker vilken skilland det r p hur de hanterar sina kunder gentemot vad man r van av i Sverige. I ett av de senare paketen fick jag med ett litet visitkort med en text p hur mycket de gillar att ha mig som kund och att om jag har ngra som helst frgor eller kritik s r jag vlkommen att hra av mig. Som slogan har de dessutom ’delad gldje r dubbel gldje’. Naturligtvis knner jag mig inte speciellt utvald eftersom jag frstr att alla deras kunder fr likadana visitkort, men dremot knner jag mig mycket omhndertagen som kund fr att de bemdar sig att stoppa i det dr kortet med fyrfrgstryck i paketet de skickar till mig.

I ett annat av de senare paketen fick jag inget kort, men istllet hade de klistrat igen bubbelplastpsen med ett stt gulligt smiley-klistermrke. Jag drar mig till minnes ocks att jag fr lnge sedan i paketet fick frutom det bestllda, ocks en ’verraskningspresent’ i form av en sn dr gla man kan stta p kameran, mobilen etc, samt en liten lapp dr de r tacksamma fr att ha mig som kund och lycknskar mig och min familj. Allt fr att man ska vara njd som kund och stta fem stjrnor som omdme p dem.

Naturligtvis handlar det om tramsigheter de ger mig rent materiellt, men de markerar p en gng att de r tacksamma att jag handlar hos just dem och nskar mig vldigt grna tillbaka. De markerar sin underlgsenhet sjlva och tar inte en endaste kund som sjlvklarhet. I svenska fretag och butiker r det snarare tvrtom, dr r knslan att jag ska vara tacksam att jag fr ta ett abonnemang hos just dem, eller att jag fr handla skor i just deras butik. terigen, Svenskt fretagsamhet har massor att lra frn Kina och Hongkong!

Kommentarer

Kommentar av
Skrevs 2010-09-13

Kan ni inte lgga ut era visitkort s vi fr se dem? /eva

Skriv en kommentar